Hvad betyder Michel Foucault for dig?

Som en opvarmning inden seminaret ”Foucault i fokus”, der finder sted til februar, har CESAU taget Foucault-temperaturen på Aarhus Universitet. Vi har spurgt forskere og studerende fra flere forskellige fagområder, hvad den indflydelsesrige, franske filosof Michel Foucault betyder for dem.

Af Kristine Frahm

Carsten Stage, lektor ved Institut for Æstetik og Kommunikation

”Da min forskning på den ene eller anden måde altid tematiserer forholdet mellem diskurs og identitet, spiller Michel Foucault en central rolle for mig. Han er jo diskursanalysens førstemand, og hans værk om Vidensarkæologien bliver ved med at være en kernereference i mit arbejde. Man får ikke altid uproblematiske svar – fx hvad angår forholdet mellem subjekt, identitet og diskurs – fra Foucault, men man får altid en konstruktivt-provokerende diskussionspartner.”

Lea Muldtofte Olsen, studerende ved Digital æstetik, 5. semester

”Foucault ja. Jeg elsker hans teori om heterotopia. Og jeg vil bruge denne teori på al rumanalyse og selvfølgelig kulturanalyse. For at give et konkret eksempel vil jeg bruge den til at fortolke brugerens oplevelse af virtuelt rum og spilafhængighed i en computerspilsanalyse. Eller på brugerens oplevelse af virkelighed i sociale medier og egne avatarer.”

Henrik Kaare Nielsen, lektor ved Institut for Æstetik og Kommunikation

”For mig har Michel Foucault først og fremmest fungeret som en sten i skoen. Som humanistisk-kritisk teoretiker har jeg aldrig fundet hans antihumanisme og tendentielle determinisme overbevisende, men hans magtanalyser har ikke desto mindre irriteret mig tilstrækkeligt på den produktive måde til at udvirke vigtige nuanceringer i min forståelse af magt og konflikter som vilkår.”

Tobias Weibel, studerende, jura, 7. semester

”For mig som jurastuderende er Foucault lig straf. I hans bog Surveiller et punir: Naissance de la prison (1975) kortlægger han fremvæksten af det moderne fængselsvæsen og forklarer, hvordan man kan opfatte fængslet som den strengeste del af det panoptiske samfund. Det er efter min mening vigtigt for jurister, og andre, der arbejder i retsvæsnet, at have perspektiv på, hvorfor og hvordan vi straffer. Det leverer Foucault et interessant og velargumenteret bud på.”

Lars Thorup Larsen, lektor ved Institut for Statskundskab

”For mig er Foucault en øjenåbner for at stille kritiske spørgsmål til de opfattelser og begreber, vi regner som selvfølgelige, og underkaste dem en historisk analyse.”