Reportage: Arabiske revolutioner

I fredags satte fire forskere fokus på den seneste tids opstand i de arabiske lande. På hver deres måde kastede de et lys over, hvordan man skal forstå det sidste års oprør og forandring.

Af: Ida Marie Piper

Det store auditorium på Statskundskab på Aarhus Universitet er fyldt til bristepunktet. Et par studerende er kommet lidt sent, fordi de skulle hente en kop kaffe i kantinen. De er derfor blevet henvist til en plads på gulvet. De næste par timer bliver der sat fokus på de arabiske revolutioner. Og tilhørerne er spændte. Det er fredag eftermiddag, og udenfor sidder store grupper af studerende og drikker fredagsøl. I auditoriet er der indelukket og mange tilhørere sidder klar med pen og papir.

I anledning af udgivelsen af et temanummer af ”Tidsskriftet Politik”, har Institut for Statskundskab inviteret til konferencen ”De arabiske revolter – oprør i samfund og i videnskab”. De seneste års arabiske revolutioner er kommet bag på de fleste. På denne konference sætter fire forskere fokus på, hvorvidt og hvordan mellemøstforskningen og samfundsvidenskaben kan tilbyde redskaber til at forstå og forklare det seneste års arabiske revolters karakter, årsag og implikationer.

Jørgen Møller, der er lektor i statskundskab fra Aarhus Universitet, lægger ud med at give et forsvar for forskerstanden, der ikke har forudset, at der ville komme opstand i de arabiske lande. Bjørn Olav Utvik, professor fra Oslo Universitet, tager over og sætter lys på, hvordan man kan forstå de islamiske gruppers betydning for det arabiske forår. Rasmus Boserup fra DIIS fortæller, at man måske i højere grad skal forstå omvæltningerne i de arabiske lande som et udtryk for politisering frem for demokratisering. Laura Toft Nielsen fra statskundskab slutter seminaret af med at fortælle om sociale mediers betydning i de arabiske revolutioner.

Efter seminaret stimler tilskuerne sammen i kantinen, hvor forskere og studerende får en uformel snak om seminaret over et glas vin. Tre studerende, der har fulgt opmærksomt med i dagens seminar, fortæller her om deres oplevelser:

Christina Skovgaard Iversen
Kandidatstuderende i religionsvidenskab med sidefag i samfundsfag.

Hvorfor var du med til seminaret i dag?
”Jeg er kommet for at få et bredere perspektiv på det arabiske forår. Derudover har jeg et fag, der omhandler politisk protest og sociale bevægelser. Og det arabiske forår er meget spændende, når man interesserer sig for politisk protest og sociale bevægelser. Jeg håbede derfor også, at seminaret ville give mig inspiration til en eksamensopgave”.

Har du fået ny viden?
”Ja, det har jeg helt sikkert. Jeg kom desværre ikke ud fra seminaret med en klar idé til en eksamensopgave, men jeg synes, at Bjørn Olav Utviks pointer var meget interessante. Han snakkede blandt andet om islamistiske gruppers betydning for forandringsprocesserne i Mellemøsten. Det vil jeg måske have i baghovedet, når jeg skal vælge eksamensemne.
Derudover var det rigtig spændende, at oplægsholderne vekslede mellem de større perspektiver og konkrete landeeksempler”.

Gitte Kjær Petersen
Statskundskabsstuderende, 6. semester

Hvorfor var du med til seminaret i dag?
”Jeg er meget interesseret i Mellemøsten. Jeg har tidligere arbejdet som dialog-ambassadør med henblik på, at unge fra Danmark og Mellemøsten skal lære hinanden at kende. I den forbindelse kender jeg mange fra Mellemøsten, og der er derfor spændende for mig at få et dybere indblik i de forandringer, der sker i Mellemøsten for tiden. Derudover skal jeg snart skrive bacheloropgave, så jeg håbede også, at seminaret kunne give inspiration til en opgave”.

Har du fået ny viden?
”Jeg er mest interesseret i de overordnede udviklingstendenser i Mellemøsten.  Derfor synes jeg, at de første to præsentationer var meget spændende. Bjørn Olav Utvik og Rasmus Boserup snakkede begge to om, at man måske i højere grad skal se de arabiske revolutioner som et tegn på politisering – frem for demokratisering.  Det var spændende, men jeg havde nok håbet på at få lidt mere viden, som jeg konkret kan bruge i min bacheloropgave. Noget mere diskussion om demokratisering i Mellemøsten. Er de arabiske revolter vejen til demokrati? Og hvad skal der til, for at landene bliver demokratiske?”.

Issa Rasti
Kandidatstuderende i mellemøstenstudier på Lund Universitet

Hvorfor var du her i dag?
”Vi er en gruppe fra Lund-universitetet, der er taget til Aarhus i dag for at være med til seminaret og præsentere vores papers på institut på Statskundskab. Jeg har undersøgt Sahwa bevægelsen i Saudiarabien og givet et bud på bevægelsens fremtidige betydning”.

Har du fået ny viden på seminaret?
”Bjørn Olav Utvik havde nogle meget spændende betragtninger omkring islamiske grupper. Det er sjældent, at man finder en forsker fra Europa, der er meget positiv omkring islam og hvilken betydning islamiske grupper kan have for udviklingen i de arabiske lande. Det var også interessant at høre Laura Toft Nielsens oplæg om medierne som en komponent til fremtidig forandring. Så alt i alt har det været en rigtig fin dag”.