De arabiske revolter – oprør i samfund og i videnskab

I lyset af hvordan det seneste års arabiske revolter er kommet bag på de fleste, kan der være god grund til på den ene side at spørge om, hvorvidt og hvordan mellemøstforskningen og samfundsvidenskaben tilbyder redskaber til at forstå og forklare det seneste års arabiske revolters karakter, årsag og implikationer, og på den anden side at overveje om omvæltningerne i den arabiske verden fordrer, at vi gentænker, korrigerer eller måske helt forlader nogle af vore tidligere antagelser om og måder at forstå arabiske politik på.

Disse spørgsmål vil blive diskuteret på ’mini-konferencen’ d. 23 marts kl 13-16.00: De arabiske revolter – oprør i samfund og videnskab, som afholdes i samarbejde med CESAU i anledning af udgivelsen af et nyt temanummer af Tidsskriftet Politik (15/1) omhandlende denne problematik.

Programmet er som følger:

• 13:15
    Morten Valbjørn (Lektor, IFSK, AU) Introduction: Arab Revolts in Society and the Social Sciences
  • 13:25
    Jørgen Møller (Lektor, IFSK, AU) The (un)predictable Middle East: Social Science, Point Predictions, and Pattern Predictions
  • 13.55
    Bjørn Olav Utvik (Professor, Oslo Universitet) Islamists in a more open political space: What role in the New Middle East?
  • 14.25
  • 14.40
    Rasmus Alenius Boserup (Postdoc, DIIS) Repoliticization and postdemocratization: The Study of Middle East Politics in the Context of the Arab Revolts
  • 15.10